Profilstarka lösningar med hållbarhet, design och funktion
Sortify är företaget från Norrbotten som har siktet inställt på miljötänk och hållbarhet . De jobbar med utveckling, produktion och försäljning av källsorteringslösningar för den offentliga miljön och hotell.
- När vårt företag föddes för 11 år sedan, bestämde vi oss att utveckla och introducera en papperskorg för källsortering i offentlig utomhusmiljö. Ska människor källsortera hemma, så måste de väl vara konsekventa och källsortera även utomhus, tänkte vi. För 11 år sedan fanns det ingen möjlighet att göra det – man slängde allt möjligt i en och samma papperskorg. Det var ett uppenbart slöseri med både resurser och skattepengar, vilket vi ville ändra på! säger Victoria Strömbäck.
I dagsläget är affärsidén att erbjuda sopsorteringskärl för offentlig miljö både inomhus och utomhus och samtidigt ge möjligheten för företagen att bidra till hållbar utveckling, öka deras goodwill samt till och med kunna spara pengar med hjälp av smartare avfallshantering. Visionen är att ge människor möjlighet att källsortera sina sopor oavsett var de befinner sig utanför hemmet - att göra källsortering till en självklarhet i alla publika miljöer.
- Våra kunder kan man dela upp i tre olika grupper, säger Victoria. Den första gruppen är utomhusmiljö. Där säljer vi till aktörer som kommuner, fastighetsbolag, camping och skidorter. Den andra gruppen är inomhusmiljö. Dessa kan till exempel vara universitet/skolor, arenor/sportcentra, mässor, flygplatser och kontor. Tredje gruppen är hotell. Eftersom produkterna står i publika miljöer där det rör sig mycket folk, är det viktigt att de uppfyller sin funktion och passar in i miljön där de står på ett snyggt och smakfullt sätt. Det är också viktigt att produkterna miljöprofilerar kommunen eller företaget mot allmänheten, i och med att källsortering i offentlig miljö är ett väldigt synligt miljöarbete. - Produkterna skall kommunicera tydligt med användaren på ett tilltalande sätt, säger Victoria.
Ni har lyckats kombinera design med funktionalitet – hur går processen för produktframtagning till?
- Vi identifierar marknadens behov genom att vara lyhörda på möten vi har med våra kunder. Genom att intervjua så många potentiella kunder för innovationen i fråga som möjligt, får vi kunskap om de krav och önskemål som ställs. Efter det är vi inne på skisstadiet - detta görs på papper, på snö, på sand, på dator. Skisserna lämnas sedan in till en industridesigner som kan avgöra om idén går att producera och förverkliga. Viktigt är att nyhetsgranska - har någon annan kommit på den här idén tidigare? Ser allt bra ut så långt blir det prototypbygge och test hos många av de potentiella kunder som varit med och bidragit till produktutvecklingen. Sedan återstår marknadsföring och produktion! berättar Victoria.
Första kontakten med Alutrade uppstod när Fredric Holmqvist, distriktsäljare på Alutrade, tog kontakt med Sortify då han såg deras Kiwipapperskorgar - vars en av beståndsdelarna är en aluminiumprofil - pryda i stort sett hela Elmiamässan. - Han fick visa rejält med tålamod och uthållighet, säger Victoria. And the rest is history.
Alutrade levererar aluminiumprofiler till Papaya och Kiwi. Till Papaya kapas profilerna i fyra olika längder för att sedan borstgradas och i vissa fall även stansas. Profilerna till Papaya levereras obehandlade.
Profilerna till Kiwi kapars och borstgradas, för att sedan naturanodiseras.
- Vi tycker att samarbetet funkar mycket bra. Visst händer det att vi stöter på problem och bekymmer, men det gäller att ha öppna kort och god kommunikation. Vilket vi har! Det tog som sagt en bra stund för Fredric att bearbeta oss. Men det var flera bitar som skulle falla på plats - produkten som håller på att bli en stor stjärna i vår sortiment - Papaya - den påsfria papperskorgen för hotellmiljö och kontorsmiljö - tog en lång stund att ta fram. Papaya var faktiskt den svåraste produkten att få i mål i vår företagshistoria, fortsätter Victoria.
- De största fördelarna med Alutrade - som vi upplever det - är kostnadseffektivitet, snabba processer och god kommunikation.