Alutrade firar 40-årsjubileum med stark tillväxt och fokus på kundengagemang
Alutrade AB, som grundades för 40 år sedan av Christer Björstad i Vetlanda, har sedan dess utvecklats till en helhetsleverantör av aluminium. Företaget har vuxit stadigt genom att erbjuda skräddarsydda lösningar för kunder och genom att satsa på kundfokus och engagerad personal. Trots en oförutsägbar marknad har företaget en stark soliditet på nära 70%. Nu firar företaget sitt 40-årsjubileum med en inspirerande konferensresa till Europa och en stark tro på framtiden.
I år var det hela 40 år sedan som Alutrade AB grundades av Christer Björstad. Det hela började vid ett brunt skrivbord under en trappa i Vetlanda, 1983. Efter 16 år i aluminiumbranschen hade Christer en bild av vad han ville åstadkomma. Affärsidén var enkel men slagkraftig: att sälja det som inte fanns att få tag på i Sverige, det lite udda och svåra. Det gick vägen! Företagets småländska värderingar har också hela tiden genomsyrat företaget. Att bygga upp företaget utan lånade pengar och i stället spara ihop till investeringar var redan från början viktigt för Christer Björstad, och även om det gjort att företaget vuxit långsamt har det idag resulterat i att företaget står säkert även under perioder då marknaden är oförutsägbar.
Sedan företaget flyttade till nuvarande adress på norra industriområdet har affärsmodellen utvecklats till att bli en helhetsleverantör av aluminium. Idag kan företaget leverera allt från standardprofiler, lagerhållning och bearbetning av aluminiumprodukter och kan hjälpa sina kunder med att utveckla och ta fram skräddarsydda specialprofiler i aluminium.
- Det som är vår styrka är vår kunniga personal som verkligen kan aluminium och kan ta kunderna från en första idé hela vägen fram till färdig produkt, säger Mattias Söderqvist som sedan 2012 är VD för Alutrade. Vi har kundfokus och engagemang som två av våra värdeord och det är något som vi verkligen lever efter. Är man inte engagerad så passar man inte på Alutrade.
Företaget har under de senaste åren vuxit i snabb takt och har fått bygga ut sina lagerlokaler två gånger de senaste fem åren. Omsättningen har ökat från 175 miljoner kronor 2018 till 314 miljoner kronor 2022.
- Det är en fantastiskt rolig resa. Ibland tror man ju knappt att det är sant, men samtidigt är jag inte förvånad, säger Mattias Söderqvist. Vi har en stark teamkänsla och alla på företaget strävar efter att hela tiden bli bättre och bättre på det vi gör. Vår vision är att vi ska vara bäst på aluminium i Norden och det är någonting vi tar på allvar.
Även grundaren Christer Björstad, som idag sitter med i företagets styrelse och noga följer företagets utveckling, tror att personalens engagemang och kundfokus är två av nyckelfaktorerna som gjort tillväxtresan möjlig.
- Det handlar om ett bra ledarskap med rätt inställning. Kunder finns överallt, man måste bara hitta dem och inte vara rädd för att ta kontakt och fråga! Om ledarskapet själva lever efter den devisen så inspirerar det personalen också, säger Christer Björstad.
Företaget är måna om att ta hand om sina anställda och satsar mycket på friskvård och gemensamma aktiviteter för att personalen ska fortsätta vara motiverade och känna att de är en del av ett lag. Man har exempelvis investerat i ett komplett gym där de anställda kan träna under lunchrasten eller på fritiden. För att fira 40-årsjubileumet tar man även med hela företaget på en inspirerande konferensresa till Europa där man bland annat ska göra studiebesök hos några av företagets många leverantörer.
- Det bästa med att jobba på Alutrade är människorna, säger Ines Zdenac, anställd på Alutrade. Det är ett bra gäng och man känner att alla strävar efter samma mål.
Med fyra decenniers erfarenhet så ser grundaren Christer Björstad ljust på framtiden, även om omvärlden för tillfället är skakig.
- Jag tror att vi har en mycket bra affärsmodell och aluminium är ett framtidsmaterial. Det är lätt, hållbart och har otroligt många användningsområden. Vi står ju i den angenäma sitsen att vi behöver bygga ut igen. Många kunder önskar snabb leverans direkt från lager som är en viktig del i vår affärsmodell.
Mattias Söderqvist, VD och delägare i företaget sedan 2016, ser också att det finns mer att göra för Alutrade i framtiden.
- Vi ser att marknaden 2023 har sina utmaningar med tanke på inflationen och räntorna. Hur den närmaste framtiden ser ut kommer att bero mycket på Kina och hur kriget i Ukraina utvecklar sig. Vi är förberedda på ett lite sämre 2023 än rekordåret 2022. Vi har dock en mycket bra grund att stå på och på längre sikt tror vi att marknaden för aluminium är ljus. Alutrade har som ambition att fortsätta växa i framtiden.
Här kan du läsa mer om Alutrades historia och se filmen som berättar om Alutrades resa från 1983 fram till idag.